Monday, August 16, 2010

BERDUA-DUA DI TASIK PROTON CITY

Babah,
Semalam, mama dan mirul berjalan berdua di tasik.. ambil angin.. kami pusing satu taman... abang long..ingat sangat segala aktiviti yang dia buat ngan babah... main layang layang, jalan- jalan, ambik gambar kat tasik...

Babah,
Amirul cakap dia rindu pada babah dia nak pindah rumah.... emmm mama berfikir nak pindah mana? rumah tu kita beli sebab mama cari rezeki kat UPSI... nak pindah rumah kena pindah tempat kerja juga... kalau nak sewa rumah lain... parah gak...

Mama tanya amirul sekali lagi betul ke ni... amirul nak pindah rumah... dia cakap tak payah la... tadi mirul dah jumpa babah..

Babah,
Insya allah, misi naida sekarang nak jadikan amirul, umar dan rina anak anak yang soleh dan solehah... Segala aset dan saham abang yang masih ada pada naida, anak anak ni. Macam mana abang amanahkan dan percaya naida boleh jaga diaorang naida akan cuba... Insya Allah... Ujian yang allah beri pada naida ni, naida perlu lalui dengan segala kesabaran dan kesyukuran..'
Hikmah Musibah....

Thursday, August 12, 2010

ANAK YATIM & IBU TUNGGAL

Semalam mama dapat jemputan majlis berbuka puasa untuk anak-anak yatim,... Baru mama tersedar, anak - anak kita dah berstatus anak yatim dan mama ibu tunggal @ balu @ janda...

Dalam hati allah saje yang tahu perasaan ni. Mama akan pastikan anak-anak mama tak terasa dan merasa anak yatim walaupun tiada babah. Dan mama bukannya ibu tunggal walaupun memang dah berstatus itu.

Baru mama tahu perasaan macam mana bergelar ibu tunggal... bukan mama minta jadi macam ni. Tak sampai 60 hari lagi babah tiada orang keliling dah memandang kita macam apa... ingat mama ni apa? Ni pasal jiran tetangga yang tetiba ajak mama timbang berat badan dan dok cerita entah pe apa?

Please ye... bukan mama nak menyombong atau bonggak atau riak atau meninggi diri, insya allah selagi di izinkan allah untuk mama bekerja, mama akan menyara anak-anak mama.

Insya allah, allah s.w.t akan sentiasa berada di sisi mama....

Tuesday, August 10, 2010

PUASA PERTAMA TANPA BABAH

Tahun ini, tahun pertama mama dan amirul berposa tanpa babah. Babah tak sempat nak tengok anak bersahur, balik sekolah dalam keadaan penat berposa, sediakan makanan kesukaan anak - anak...Aduss.. berat dan besar benar dugaan ini.

Ya - allah, kau ampunkan lah dosa ku..ya -allah berikan aku kekuatan...

Sunday, August 8, 2010

ZIE KE NEGERI SEMBILAN

Pagi ni, mama nak ke pasar.. beli lauk sikit... karang family zie datang... Zie dah nak nak balik dapat posting ke Negeri Sembilan. Sedih...amirul, umar dan rina mesti sunyi balik...tiada sapa nak melayan depa... semalam rina panggil zie babah... mama cakap.. kakak la adik... babah....katanya..

Pagi ni kalau ke market mesti mama sedih lagi.. teringat lauk pauk yang mama selalu beli untuk babah. Kalau tengok kepala ikan mesti teringat kari kepala ikan, belum siput sedut lagi, kaki ayam, aduh....

Abang, zie akan tinggalkan kami macam abang.... tapi masih boleh berhubung... cuma kami dah mula terasa kehilangan tu... sangat.... sedih

Wednesday, August 4, 2010

EMPAT SEBAB WANITA AKAN DIMASUKKAN KE SYURGA

Sebelum ni mama memang rasa sedih kenapa mama yang dipilih untuk dugaan ini... Kenapa???? Namun mama dapat jawapan dari seorang Ustaz dan dari buku yang mama baca... 4 sebab wanita akan dimasukkan ke syurga...

1. Wanita yang menjaga kehormatan dirinya, taat kepada allah dan kepada suami.

2. Wanita yang mempunyai banyak keturunan, sabar dan menerima nafkah dengan gembira daripada suami walaupun sedikit.

3. Mempunyai sifat malu. Menjaga harta suami bila suaminya tiada di rumah dan menajga lisan bila bersama suami.

4. Wanita yang kematian suami, maka ia menjaga kehormatan diri dan mengasuh anak-anak sehingga tiada terlantar kelaparan.

Bila mama tengok dan baca perkara ni, mama sedar... mama perlu bimbing anak-anak. Jaga mereka, beri pendidikan dan dalam segalahal... dan yang penting Allah....Ingat ke jalan Allah.

Jika mama lulus ujian ini insya allah besar ganjarannya..

Batu nisan babah telah mama tempah dan akan siap pada 1 September nanti insya allah... Mama buat juga... bukan degil tapi untuk babah.. suami mama..jika di dunia mama buat dan cuba jadi isteri yang terbaik walaupun tidak sempurna... insya allah sama juga bila babah sudah tiada..

Wednesday, July 28, 2010

Macam mana nak lupa ni

Makin lama makin rindu serindu rindunya.... Macam mana nak lawan ni.... penat jiwa...cuba buat lawak,,,,, sekejap je hilang.... makan.... emmmm...gemuk lak karang baru je turun....

Macam mana nak lupa nie

Tuesday, July 27, 2010

MEMANG MAMA KENA KUAT SEKUAT KUATNYA

Babah, apa-apa yang terjadi lepas ni..susah senang, hidup ni... biar lah berempat....naida pening... semua hati nak di jaga.... nak buat keputusan dalam segala hal semua faktor mama kena ambil kira,,,,kena jaga hati kedua-dua belah pihak... sebelum ni kalau babah ada senang..keputusan abang adalah keputusan mama dan keputusan mama keputusan babah juga...

Mama kena sekuat kuatnya dalam mengatur hidup dan masa depan anak-anak... kini mama adalah babah dan mama kena lebih kuat dan kuat dan kuat dalam segala hal.... kena fikir, timbang dan lihat cadangan yang diberi dan jangan terus terima...

Ini masa depan Amirul, Umar dan Rina.... jatuh bangun mereka di tangan mama,.,,, silap langkah membawa padah...

Cukup.... jika ada masalah NAIDA HAZNI perlu selesaikan dulu.... selagi mampu.... cuba dulu....